چرا دربی تهران در تلویزیونهای شهری پخش نشد؟
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۰۶۴۹
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت نظری، رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران امروز درباره عدم موافقت شورای تامین تهران با پخش مستقیم شهرآورد (بازی فوتبال بین باشگاه های پرسپولیس و استقلال) تذکر داد و از مسئولان اجرایی خواست در مقابل خواست شهروندان نایستند.
با این عضو شورای شهر در حاشیه جلسه علنی شورای شهر درباره این که چرا مردم حق دارند یک بازی فوتبال را از تلویزیون شهری ببینند، گفتوگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:
آقای نظری، شما درباره عدم پخش شهرآورد در تلویزیون های شهری و مخالفت شورای تامین تهران با آن تذکر دادید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حق بر شهر را خود شهروندان تعیین می کنند. بخش قابل توجهی از شهروندان چه به صورت حضوری و چه از طریق فضاهای مجازی به ما درخواست دادند زمینه ساز این باشیم که فوتبال یا سایر مسابقات ورزشی پربیینده را در تلویزیون های شهری پخش کنیم. اتفاقی که سال گذشته در فینال جام باشگاه های آسیا بین پرسپولیس ایران و کاشیمای ژاپن برگزار شد و استقبال کم نظیری از این رویداد و پخش مستقیم از سوی مردم شد. من خودم به اتفاق همسرم این بازی را در پارک لاله دیدیم. با وجودی که می توانستیم به استادیوم برویم، ترجیح دادیم در بوستان لاله این بازی را ببینیم. به نظرم استقبال مردم بی نظیر بود. با توجه به زمان اندکی که ما برای رساندن این پیام به داشتیم تا بگوییم این پخش قرار است انجام شود، استقبال مردم واقعا بی نظیر بود و با وجود سردی زیاد هوا و دیر شدن اطلاع رسانی اما عکس یک روزنامه همشهری از پارک لاله نشان می دهد چه جمعیت زیادی برای دیدن فوتبال حضور داشتند. خود این استقبال یعنی مطالبه مردمی برای پخش رویدادهای مهم ورزشی از تلویزیون های شهری در بوستانها.
چطور می توان از استقبال شهروندان، به اعلام خواست آنها تعبیر کرد؟ چرا فعالانه تر مطالبه آنها درباره این مصداق از حق بر شهر، بیان نمی شود؟
ما باید به مردم و خواسته هایشان احترام بگذاریم. همانطور که مردم عاشقانه به امام حسین(ع) و مراسم مربوط به محرم و صفر می پردازندو علاقمندند این دست رویدادها به فضای عمومی شهر کشیده و از منازل و حسینیه ها و تکایا خارج شود و به سمت خیابان برود، در برخی رویدادهای ورزشی که شمول دارد و خیلی ها علاقه دارند این اتفاق بیفتد.
ممکن است شما یک رویداد ورزشی مانند مسابقه هاکی که بیینده زیادی ندارد را در تلویزیون های شهری پخش کنید و کسی استقبال نکند. ولی مسابقه فوتبال را می توان به جرات پربیننده ترین رویداد ورزشی دانست و در این راستا بازی شهرآورد پایتخت برای تهران نشینان و سایر شهروندان ایران بسیار مهم است. لذا به نظر می رسد ما به عنوان مدیریت شهری باید زمینه سازی برای اجرای این مصداق از حق مردم بر شهر کنیم و ظرفیت را برای پاسخگویی به خواسته شهروندان ایجاد کنیم که ما الان این کار را کرده ایم.
شورای شهر مصوبه ای درباره پخش مسابقات مهم فوتبال از جمله شهرآورد در تلویزیون های شهری بوستان ها داشته است؟
خیر، مصوبه نداشتیم. از طریق کمیته ورزش و حوزه تخصصی در شهرداری، این تصمیم گرفته شد.
درباره ایفای مصداق حق بر شهر در بحث ما یعنی پخش شهرآورد از تلویزیون های شهری، اصلا نیاز به مصوبه داریم؟
ایفای هر حقی الزاما نیاز به مصوبه از طرف نهادهای دولتی و تصمیم گیر ندارد. بسیاری از امور را ما در شورای شهر به عنوان مرجع نظارتی صرفا از باب تذکر به حوزه اجرا مطرح می کنیم. هر بخش در شهرداری تهران در حوزه اجرا اگر برای ایفای حقوق شهروندان نیاز به مصوبه داشته باشد، از شورای شهر مصوبه مطالبه می کند و اگر نیاز به مصوبه احساس نکند مستقلا آن حق را اجرا می کند. پخش مسابقات ورزشی یکی از کارهایی است که ما در شرایط نابسامان اقتصادی و روحیه کسالت بار و خموده مردم می توانیم انجام دهید و باید این ظرفیت را ایجاد کنیم. باید تلاش کنیم مردم را ولو برای دقایقی از حال نابسامان خارج کنیم. این وظیفه ما است که بتوانیم شرایط خوبی را از لحاظ روحی برای شهروندان ایجاد کنیم.
۲۳۵۲۳۱
کد خبر 1301999منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: دربی شورای شهر تهران شهرداری تهران دربی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نوزدهم دفاع مقدس جنگ تحمیلی ایران و آمریکا عربستان مدرسه دونالد ترامپ استان البرز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۰۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهرهگیری از بازیهای ویدئویی در برنامهریزی شهری
استفاده از بازیهای ویدیویی (گیمیفیکیشن) در طراحی و برنامهریزی شهرهای امروزی بسیار رایج است و حتی میتوان پیش از اجرای طرحها در دنیای واقعی، آن را در بازیهای ویدئویی مورد آزمایش قرار داد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گیمیفیکیشن شامل استفاده از عناصر بازی و اصول طراحی برای ایجاد تجربیات جذاب و انگیزشی برای اهداف مختلف است و در برنامهریزی شهری میتواند ابزاری قدرتمند برای افزایش مشارکت عمومی، آگاهی و بازخورد در مورد پروژهها و موضوعات مختلف باشد.
امروزه در بسیاری از شهرهای جهان برای توسعه پروژههای شهرسازی از بازیهای کامپیوتری محبوبی همچون فورتنایت (Fortnite)، ماینکرافت (Minecraft) و ردپای شهر (UrbanFootprint) استفاده میشود. به نظر میرسد شبیهسازهای رایانهای با تکیه بر شهود و کاربرد گسترده، ابزار جدید و مهمی در برنامهریزی شهری هستند که از این طریق شهروندان را به مشارکت دعوت میکنند و پروژههای برنامهریزیشده را سرگرمکننده میسازند. کاربرد بازیهای شبیهسازی شهری در زندگی واقعی نشان میدهد که برنامهریزان شهری درنهایت همیشه به ورودیهایی نیاز دارند که شهر به آنها تعلق دارد و این ورودیها شهروندان هستند.
بازی برنامهریزی شهریبازیهای ویدئویی شبیهسازی شهر با توجه به دشواری ایجاد تعادل در سیستمهای پیچیده، چندین دهه است که بازتابی از نحوه درک شهرها بوده و بهتدریج به تغییر برنامهریزیهای استراتژیک، مدیریت منابع یا معیارهای ارزیابی ابتکارات مختلف برای شهرهای فیزیکی و مجازی منجر شده است. ساختوساز شهرها نیز در طول تاریخ بهتدریج پیچیدهتر شد، تا جایی که تبدیل به یک شبکه متراکم از تعاملات شده است.
بیشتر شبیهسازها هنوز روی جادهها و بزرگراهها تمرکز میکنند، با این حال بهتدریج نگرانیهای دیگری در میان شهروندان شروع به ظهور کرد که در نهایت به بازیهای ویدئویی منتقل شد و مطابق آنها مردم سراسر جهان خواستار تغییر شیوههای جابهجایی، انرژی و فعالیتهای محلی، همچنین مدیریت کارآمد زباله (ترجیحاً دور از مناطق مسکونی) و شهرداران به استفاده از فناوری برای مدیریت شهرها ملزم شدند.
تقاضای شهروندان برای خدمات بهداشتی، آموزشی، نظافت و مواردی از این قبیل نیز یک امر ثابت در برنامهریزی شهری است، بنابراین خیلی زود بازیهای ویدئویی ظهور کردند که شهروندان در آنها میزان رضایت یا نارضایتی خود را از مدیریت نشان میدادند.
بازیهای شهرسازی بهتدریج ابعاد و شاخصهایی را اضافه کردند که شامل محیط زیست، حاکمیت، اقتصاد، انسجام اجتماعی، سرمایه انسانی، گسترش بینالمللی، فناوری و مواردی از این قبیل بود و سیستمهای مدیریت شورای شهر با نمونههای بازی، دیجیتالی شد.
بازیهای ویدئویی امروزی به پیچیدگی پانلهای مدیریت شهری هستند و سطح دشواری آن به میزان قابلتوجهی افزایش داشته است. سطح پیچیدگی این بازیها بهحدی بالا رفته است که با دوقلوهای دیجیتالی شهرهای واقعی رقابت میکنند. پیچیدگی و تراکم روابط اکوسیستمیک شهرها در این بازیها افزایش داشته و تغییر هر یک از متغیرها، برای مثال بهبود حملونقل، بدون تأثیرگذاری بر دیگر موارد غیرممکن است.
از سوی دیگر بازیکنان این بازیها همانند شوراهای شهر باید با تعداد بیپایانی از وظایف چالشبرانگیز مقابله کنند. یک روش جالب برای مقایسه رابطه بین بازیهای ویدئویی برنامهریزی شهری و برنامهریزی شهری واقعی به این شرح است که بازیکنان ساعتها تلاش میکنند تا شادی شهروندان دیجیتال خود را به حداکثر برسانند و دادههای بیشتری نسبت به بسیاری از مدیران شهری در چند دهه پیش در دسترس دارند.
طراحی شهرها با ماینکرافتماینکرافت یکی از محبوبترین بازیهای کامپیوتری در جهان است که بازیکنان را دعوت میکند دنیای ساختمانها، دهکدهها و دیگر عناصر فضایی خود را بسازند. هر ماه بیش از ۱۱۰ میلیون نفر ماینکرافت بازی میکنند، اما میتوان از آن برای برنامهریزی شهری نیز استفاده کرد.
یک مدیر پروژه سوئدی در سال ۲۰۱۳ به اجرای تعدادی از پروژههای برنامهریزی شهری با استفاده از ماینکرافت پرداخت. این اقدام منحصربهفرد شامل کارگاههای مشارکتی انجام گرفت که طی آن ساکنان تشویق میشدند به همراه کارشناسان از این بازی کامپیوتری استفاده و فضاهای عمومی را طراحی و بازطراحی کنند. این قبیل پروژههای محلهای سازماندهندگان را قادر میسازد بافت شهری محیط خود را تغییر دهند.
امروزه نیز کارگاههای بسیاری در این زمینه برگزار میشود. شرکتکنندگان در این کارگاه همیشه اعضای جامعه محلی هستند. در اصل از افرادی برای شرکت در این کارگاهها دعوت میشود که ساکن محیطهای اطراف فضاهای عمومی شهرها و کارشناسان واقعی موقعیتهای محلی هستند. در این کارگاهها همچنین از همه ذینفعان پروژه، معماران، شهرسازان یا برنامهریزان شهری بهعنوان شرکتکنندگان کلیدی دعوت میشود تا بتوانند در طول کارگاه به صحبتهای شرکتکنندگان گوش دهند و جهت پروژههای شهری را تعیین کنند.
استفاده از ماینکرافت دو دلیل دارد، اول اینکه برای نسلهای جوانتر که میتوانند از طریق بازی در موضوعات شهری و فرآیندهای مشارکتی قرار گیرند، بسیار جذاب است. دلیل دوم اینکه این بازی یک ابزار بسیار آسان برای استفاده محسوب میشود. مخاطبان ماینکرافت از هر رده سنی و فرهنگی هستند و در عرض ۲۰ دقیقه میتوان آن را به افراد بیسواد نیز آموزش داد.
این کارگاهها به جوانان میپردازد، اما از همه گروههای سنی دیگر نیز دعوت میکند و قصد دارد شکافهای دیجیتالی و نسلی را پر کند. این واقعیت که کودکان اغلب به شرکتکنندگان بزرگتر یاد میدهند که چگونه از ماینکرافت استفاده کنند، به پویاییهای جالبی منجر میشود.
با این حال از آنجا که ماینکرافت برای معماران و برنامهریزان شهری در نظر گرفته نشده است، جزئیات کافی برای برنامهریزی ایجاد ساختمانها یا محلهها را ارائه نمیدهد. بنابراین زمانی که پروژهای از یک کارگاه طراحی مشارکتی توسط شورای محلی تصویب شد، مسائل فنی به برنامهریزان شهری واگذار میشود.
طراحی شهری به کمک بازی Cities:SkylinesCities:Skylines نمونه دیگری از بازیهای برنامهریزی شهری است. این بازی کامپیوتری محبوب به دلیل جزئیاتی که دارد، بسیار مورد علاقه برنامهریزان شهری است و حتی توسط شهر استکهلم در برنامهریزی یک منطقه شهری جدیدی مورد استفاده قرار گرفته است. Cities:Skylines در کنار سایر شبیهسازهای شهرسازی، یک محیط کم استرس را برای توسعه یک شهر ارائه میدهد که کیفیت زندگی را برای شهروندان و حل مشکلات به هنگام بروز مشکلات زیرساختی و اقتصادی فراهم میکند. بسیاری از برنامهریزان شهری از این بازی برای نمایش ایدههای برنامهریزی و آزمایش آنها استفاده میکنند.
حضور یک متخصص فضای عمومی در کارگاههای برنامهریزی شهری این بازی برای راهنمایی شرکتکنندگان بسیار مهم است. این متخصص بهعنوان مثال راههای مختلفی را برای افزایش امنیت و در عین حال طراحی یک فضای عمومی محبوب پیشنهاد میکند که شاید پیش آن هرگز تصور نشده بود.
توجه به این نکته ضروری است که بازیهایی مانند Cities:Skylines نشان میدهد که چه مشکلاتی در برنامهریزی شهری در دنیای واقعی وجود دارد. این امر با نحوه شروع ساخت شهر با اتصال مجموعهای از جادهها، خیابانها و بزرگراهها به ورودیهای اصلی و بخشهای از قبل موجود شهر توسط بازیکنان نشان داده میشود.
گیمیفیکیشن در شهر هوشمندشهرهای هوشمند نیز میتوانند به لطف بازیهای ویدئویی، پیادهسازی مدلهای دیجیتالی مانند دوقلوهای دیجیتال را قبل از استفاده در شهرهای واقعی مورد آزمایش قرار دهند. گیمیفیکیشن افزوده مهمی به ایدهآلهای شهرهای هوشمند محسوب میشود و طراحی مشارکتی بخش مهمی از این فرآیند است. با استفاده از بازیهای رایانهای رایج و آسان برای یادگیری، شهروندان میتوانند با هزینه و تلاش کم به تغییر محیط شهری خود برای همه افراد درگیر در فرآیند برنامهریزی کمک کنند. نتایج برنامهریزی شهری مشارکتی از طریق گیمیفیکیشن میتواند بخشی از طراحی شهر هوشمند باشد و در آینده، این امکان وجود دارد که هر شهروند در یک شهر هوشمند به اپلیکیشنی دسترسی داشته باشد که در آن نهتنها میتواند اخبار را ببیند و به مسائل شهر خود رأی دهد، بلکه بتواند در برنامهریزی ایدهها و ابتکارات نیز مشارکت داشته باشد. گیمیفیکیشن یک راه بسیار مناسب برای درگیر کردن بخشهای بزرگی از مردم و جمعآوری نظرات آنهاست.
در واقع طراحی شهری و برنامهریزی فضاهای عمومی با ایجاد اجتماع و زیستپذیری برای شهروندان همراه است. عناصر شهر هوشمند میتوانند به بهبود و افزایش این جنبهها کمک کنند، اما اگر شهروندان از فضاها استفاده نکنند، هوشمندیها بیهوده خواهد بود. بنابراین حمایت و توانمندسازی مشارکت شهروندان از طریق بازی در طراحی شهری میتواند راهکار مناسبی باشد، چراکه جوامع در مرکز این فرآیند قرار دارند.
کد خبر 750503